Jump to content


Καλωσήλθατε στο .aNiMe//GR!


Sign In 

Create Account
Καλωσήλθατε στο .aNiMe//GR, ένα ελληνικό forum για τα anime, τα manga και την ιαπωνική κουλτούρα. Βλέπετε την ιστοσελίδα μας σαν επισκέπτης και δεν έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες για τα μέλη μας! Η εγγραφή σας στην διαδικτυακή κοινότητά μας θα σας επιτρέψει να δημοσιεύσετε νέα μηνύματα στο forum, να ψηφίσετε σε δημοσκοπήσεις, να πάρετε μέρος σε διαγωνισμούς μας και πολλές άλλες επιπλέον υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες για τα μέλη σας. Η εγγραφή σας είναι γρήγορη, εύκολη και φυσικά δωρεάν. Ελάτε και εσείς στην κοινότητά μας σήμερα!

Αν συναντήσετε οποιοδήποτε πρόβλημα κατά την εγγραφή σας ή με την πρόσβαση σας στο forum, παρακαλούμε μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
 

Photo
- - - - -

Φιλοσοφία


  • Please log in to reply
365 replies to this topic

#286 roriconfan

roriconfan

    *Don't be like me*

  • Banned
  • 1,786 posts

Posted 30 November 2008 - 16:13

Spoiler:


#287 ATANASHIOSU

ATANASHIOSU

    Anime Fan

  • Members
  • 312 posts
  • Location札幌

Posted 02 December 2008 - 04:51

Σύμφωνα με την ινδουιστική κοσμολογία, ο κόσμος μας είναι μόνο ένας από τους αμέτρητους κόσμους που υπάρχουν. Από όσο ξέρω είναι η μόνο κοσμολογία που δε δίνει το απόλυτο στον κόσμο μας.

Αυτό που ενδιαφέρει είναι να βρω γιατί π.χ. στον Ινδουισμό υπάρχει μια τέτοια απειρότητα κόσμων-συμπάντων. Τι ώθησε δηλαδή τους Ινδούς να σκεφτούν έτσι δεδομένου οτι δεν έχουν κάποιο στοιχείο. Το ότι υπάρχει ζωή στη γη δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει αλλού όπως είπες. Η ύπαρξη ζωής εκτός γης ίσως είναι αντίθετη με μονοθεϊστικές κοσμογονίες.

Ὧδε ἡ σοφία ἐστίν· ὁ ἔχων νοῦν ψηφισάτω τὸν ἀριθμὸν τοῦ θηρίου, ἀριθμὸς γὰρ ὑπολογιστoῦ ἐστίν· καὶ ὁ ἀριθμὸς αὐτοῦ 1010011010.


#288 roriconfan

roriconfan

    *Don't be like me*

  • Banned
  • 1,786 posts

Posted 02 December 2008 - 11:23

Όχι, το βλέπεις από λάθος οπτική γωνία ATANASHIOSU.

Οι κοσμογονίες με απόμακρους Θεούς που αδιαφορούνε για τους ανθρώπους, πάντα βλέπανε τον κόσμο σαν ασήμαντο. Δηλαδή σαν κάτι που το φτιάξανε για την αναψυχή τους (ο Ρα της Αιγύπτου γιατί ήθελε παρέα) ή για την πλάκα τους (ο Σίβα της Ινδίας επειδή εκστατικά χόρευε) ή σαν πηγή δύναμης μέσα από θυσίες (οι Θεοί των Αζτέκων). Σε τέτοιες κοσμογονίες, ο κόσμος είναι απλώς ένα καπρίτσιο των Θεών. Έγινε στο άσχετο και μπορεί να ξεγίνει στο άσχετο και να φτιαχτεί ένας άλλος κόσμος εξίσου εύκολα.

Οι κοσμογονίες με Θεούς που νοιάζονται για τους ανθρώπους, κάνουν το ακριβώς ανάποδο. Ο κόσμος είναι μοναδικός, σπέσιαλ, ανώτερος. Δεν γίνεται να αγαπάει ο Θεός τους ανθρώπους και να έχει φτιάξει άλλους χίλιους, σωστά; Εγωιστικό αλλά έτσι έχει.

Οπότε, το ότι υπάρχουνε πολλοί κόσμοι είναι μέρος της νοοτροπίας της υπερβατικότητας της Ινδικής θρησκείας (ο κόσμος είναι ένα όνειρο μέσα σε ένα όνειρο) ενώ στον Χριστιανισμό είναι το υπέρτατο πεδίο μάχης μεταξύ καλού και κακού και δεν υπάρχει άλλο.

#289 legeon

legeon

    Anime Freak

  • Members
  • 267 posts

Posted 07 February 2009 - 21:24

επειδή έχει πέσει πολύ νέκρα εδω πέρα(2 μήνες και) έχω εγώ ένα θέμα όχι φυλοσοφικό αλλα έστω απο το τίποτα κάτι είναι και αυτό.την ιδιότητα της ψύχης την έχουν μόνο εμείς οι άνθρωποι Η υπάρχει και σε άλλες μορφές ζωής?

#290 dOOpLiSSaKoS

dOOpLiSSaKoS

    Cloud Gets Owned

  • Members
  • 221 posts

Posted 07 February 2009 - 22:08

Πως το εννοείς δηλαδή?
[SIGPIC]Life is RPG[/SIGPIC]

#291 legeon

legeon

    Anime Freak

  • Members
  • 267 posts

Posted 07 February 2009 - 22:22

είναι ο άνθρωπος το μόνο έμβυο ον το οποίο έχει ψυχη ή οχι?τα ζώα αφού πεθάνουν που πάνε?
γιατι πάνω σε αυτο ο ανθρωπος έχει βρεί την απόλυτη δικαιολογία:αφού μόνο εμείς έχουμε ψυχή αυτό μας δίνει το δικαίωμα να φερόμαστε όπως γουστάρουμε.αυτό ισχύει και για τον υπολοιπο φυσικό κόσμο.κάτι τέτοιο τελοσπάντων

#292 Seirios

Seirios

    Έκτακτος νεαρός...

  • Members
  • 776 posts

Posted 07 February 2009 - 22:50

είναι ο άνθρωπος το μόνο έμβυο ον το οποίο έχει ψυχη ή οχι?τα ζώα αφού πεθάνουν που πάνε?
γιατι πάνω σε αυτο ο ανθρωπος έχει βρεί την απόλυτη δικαιολογία:αφού μόνο εμείς έχουμε ψυχή αυτό μας δίνει το δικαίωμα να φερόμαστε όπως γουστάρουμε.αυτό ισχύει και για τον υπολοιπο φυσικό κόσμο.κάτι τέτοιο τελοσπάντων


γιατί έχεις ως δεδομένο ότι υπάρχει ψυχή?? είναι αναπόδεικτο....αλλά τι ξεθάβεις και εσύ το θρεντ βρε αδερφέ μου πάλι καυγάς θα γίνει...:borednn9:
Posted Image
Spoiler:

#293 odin

odin

    Lord of valhalla

  • Retired Staff
  • 1,535 posts

Posted 08 February 2009 - 10:12

  • Το thread καθαριστηκε μερικως απο ηδη σβησμενα posts μιας και καποιοι θεωρησαν τις φιλοσοφικες αποψεις τους πολυ εξεζητημενες για να τις μοιραστουν μαζι μας.Απλα η αλληλουχια των posts διακοπτεται καπως αποτομα και το thread βγαζει πλεον λιγοτερο (ποσο πια?) νοημα.
  • Αν καποιος εχει αποριες σχετικα με την μεταθανατον ζωη (βλεπε αυτοκτονια, ευθανασια, σωστη ταφη, αν τα ζωα εχουν ψυχη και που πανε αφου πεθανουν κτλ) καλο θα ηταν να συζητησει με καποιον παπα,οχι με τα μελη του anime.gr στα πλαισια μιας συζητησης περι φιλοσοφιας.Αν διαλεξει παντως το δευτερο,καλο θα ηταν να λαβει υπ'οψιν του οτι η υπαρξη ψυχης δεν ειναι κατι το αυταποδεικτο-οπως αναφερθηκε και πιο πανω.
  • Η ανικανοτητα ορισμενων να συζητησουν σαν ανθρωποι δεν ειναι κατι που στεκεται εμποδιο στην διεξαγωγη μιας συζητησης,ποσο μαλλον οταν κατα την διαρκεια της δεν εχει γινει καποιο σοβαρο 'επισοδειο'.
Επισης,το να ξεθαβεται το thread απουσια του roriconfan το θεωρω ασεβεια:himitsu:

#294 laraska

laraska

    Self imposed ban

  • Members
  • 1,875 posts

Posted 08 February 2009 - 20:58

''φυλοσοφικα'' θεματα λυναμε χθες στο τσατ .
αν ειμαστε τυχεροι θα εχει και σημερα .
Posted Image
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
[IMG]http://www.anime.gr/forums/%5Burl=http://dragcave.net/view/yrOI%5D%5Bimg%5Dhttp://dragcave.net/image/yrOI.gif%5B/img%5D%5B/url%5D[/IMG]

#295 legeon

legeon

    Anime Freak

  • Members
  • 267 posts

Posted 10 February 2009 - 21:34

άν ήξερα πως θα γινόταν τέτοιος χαμός δεν θα έλεγα τίποτα.
εμ odin δεν ξέρω πως να στο πω αυτό αλλά..
Spoiler:


#296 Lomar

Lomar

    survivor of Bananaization

  • Members
  • 4 posts

Posted 10 February 2009 - 21:40

Σύμφωνα με την ινδουιστική κοσμολογία, ο κόσμος μας είναι μόνο ένας από τους αμέτρητους κόσμους που υπάρχουν. Από όσο ξέρω είναι η μόνο κοσμολογία που δε δίνει το απόλυτο στον κόσμο μας.

Αυτό που ενδιαφέρει είναι να βρω γιατί π.χ. στον Ινδουισμό υπάρχει μια τέτοια απειρότητα κόσμων-συμπάντων. Τι ώθησε δηλαδή τους Ινδούς να σκεφτούν έτσι δεδομένου οτι δεν έχουν κάποιο στοιχείο. Το ότι υπάρχει ζωή στη γη δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει αλλού όπως είπες. Η ύπαρξη ζωής εκτός γης ίσως είναι αντίθετη με μονοθεϊστικές κοσμογονίες.


Βασικά λίγο που έχω ασχοληθεί με ζεν και Βουδισμό έχω καταλάβει οτι πρόκειται για ζήτημα κλίμακας, και εξηγούμαι.

hint-> παρακάτω δεν προσπαθώ να εξηγήσω αυτό που έχεις ήδη καταλάβει, αλλά το μηχανισμό με τον οποίο - πιστεύω - οτι έφτασε σε αυτό το συμπέρασμα η "σχολή" του ινδουισμού.

Σκέψου οτι τα πάντα σε αυτόν τον κόσμο είναι μοτίβα, αποτελούμενα απο άλλα μικρότερα. Για παράδειγμα ο ανθρώπινος οργανισμός αποτελείται απο εναν αριθμό υπσυστημάτων τα οποία είναι πολύ διαφορετικά στη δομή μεταξύ τους, αλλά παρόλα αυτά χαρακτηρίζονται (χοντρικά πάντα) απο μια κοινή βάση που είναι ο άνθρακας.

Τώρα ένας άνθρωπος πχ χωρίς άκρα είναι λιγότερο άνθρωπος; η απάντηση είναι φυσικά και όχι. Είναι το ίδιο. Όμως ο άνθρωπος είναι μια οντότητα που είναι αυστηρά καθορισμένη (χέρια, πόδια, εγκέφαλος, πρόσωπο, στάδια ενηλικίωσης, δέρμα κτλ), άρα η έλλειψη ενός ή περισσοτέρων υποσυστημάτων που τον αποτελούν, δεν αποτελεί και διάβρωση του συνολικού συστήματος; πάλι η απάντηση είναι όχι. Η έλλειψη υποσυστημάτων αντιμετωπίζεται επιτυχώς απο το σύνολο του οργανισμού, αφού τα τελευταία συνεργάζονται μεταξύ τους μέσα στο πλαίσιο της επιβίωσης. Με τις προηγούμενες δυο παραδοχές καταλαβαίνουμε οτι άνθρωπος μπορεί να είναι ακόμη και ενα σύνολο ηλεκτρωνικών κυκλωμάτων, μέταλλου και διάφόρων άλλων μηχανικών και μη, υποσυστημάτων, αρκεί να διατηρεί τη συνείδηση του και εκείνα τα μέρη του ΚΝΣ τα οποία του δίνουν τη δυνατότητα να προσαρμοστεί σε ενα δυναμικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

Άρα μετά το τελευταίο συμπέρασμα συνεπάγεται η πρόταση: "Ο άνθρωπος είναι αφηρημένη έννοια, διότι αποτελείται απο μικρότερες δομές οι οποίες μπορουν να επανατοποθετηθούν/προσδιοριστούν/αντικατασταθούν, και η τελική οντότητα να συνεχίσει να διέπεται απο το ίδιο μοτίβο (μπορεί πλέον να μην τον απασχολεί η επιβίωση, σίγουρα όμως θα τον απασχολεί η κοινωνικότητα, η αναζήτηση, η επιστήμη).

Σκέψου οτι το ίδιο πράγμα ισχύει για οποιαδήποτε άλλη δομή στη φύση (εξού και η πεποίθεση του Βουδισμού πως τα πάντα είναι εφήμερα και ρευστά στον κόσμο). Μα θα μου πείς αφού τα βλέπουμε, πώς γίνεται να είναι αφηρημένες έννοιες. Μα αφού είμαστε εμείς οι παρατηρητές, αυτά υπάρχουν σύμφωνα με τα δικά μας κριτήρια.

Ποιός λέει οτι είναι μπλέ η θάλασσα; βασικά τι είναι το μπλέ; Κάποιο νοήμον πλάσμα το οποίο δεν είναι άνθρωπος (ως προς την βιολογία του) και το οπτικό του σύστημα δεν υποστηρίζει διαβάθμιση στο μήκος κύματος του φωτός, δεν πρόκειται ποτέ να αντιληφθεί την έννοια του χρώματος. Άρα ναι τα πάντα είναι αφηρημένα και μη-συγκεκριμένα, η υπόσταση ενος αντικειμένου, συστήματος, συνόλου δομών, εξαρτάται απο τον παρατηρητή, και φυσικά και το παρατηρούμενο αντικείμενο επηρεάζει τον παρατηρητή (βλ. και λίγο θεωρητική φυσική, απροσδιοριστία του heisenberg, ή το νοητικό πείραμα με τη γάτα του schrodinger, το οποίο περιγράφει με κατανοητό, εκλαϊκευμένο τρόπο την πραγματική φύση των πραγμάτων στον υποατομικό κόσμο, εκεί να δεις απροσδιοριστία και αφηρημένες έννοιες με μαθηματικά, πειράματα - πραγματικά - και αποδείξεις), διότι ήταν δύο φαινομενικά ανεξάρτητα συστήματα και μόλις αλληλεπίδρασαν σε κάποιας συγκεκριμένης κλίμακας επίπεδο, έγιναν ενα κοινό σύστημα.

Επειδή μακρυγορώ, να καταλήξω με βάση τα παραπάνω, πως όπως ακριβώς παρατηρεί, σκέφτεται και υπάρχει αυτό που λέμε άνθρωπος, έτσι είναι και ένα φυτό, μια ζούγκλα ή η χρηματαγορά. Δεν ακούγεται τόσο εξωτικό όσο θα θέλαμε να είναι, όμως αν το καλοσκεφτείς, το μυρμήγκι ζει σε ενα δικό του σύμπαν, το οποίο ορίζεται απο την βιολογική του υπόσταση, το περιβάλλον και την αντίληψή του. Το ίδιο και ο άνθρωπος.

Τώρα σκέψου οτι πολλοί άνθρωποι μαζί δημιουργούν μεγαλύτερους οργανισμούς (εταιρείες, οργανώσεις, πόλεις, κινήματα, ποδοσφαιρικές ομάδες ακόμα κτλ), οι οποίοι με τη σειρά τους επηρεάζουν σαν να ήταν πραγματικές και μοναδιαίες οντότητες τις μονάδες που τις αποτελούνε (τουε ανθρώπους δλδ, πχ η τράπεζα αποτελείται απο πολλούς ανθρώπους, και είναι μη-υπαρκτή, δεν έχει απτή υπόσταση, όμως η τράπεζα λειτουργεί με συγκεκριμένη νομοτέλεια και επομένως έχει συγκεκριμένη και αναμενόμενη συμπεριφορά - ανάλογα τον παρατηρητή βέβαια), ή ακόμη και άλλες ίδιας κλίμακας (αποτελούμενες απο ανθρώπινο δυναμικό δηλαδή) οντότητες.

Τελικά όλες οι παραπάνω δομές/οντότητες δημιουργούν αυτό που λέμε ανθρωπότητα. Η ανθρωπότητα είναι ζωντανός οργανισμός, όπως και ο πλανήτης, αφού διέπεται απο δυναμικότητα, μικρότερες ενεργές δομές και "φαίντετε" να έχει κάποια βούληση. Η ιστορία της ανθρωπότητας είναι σαν την ιστορία ενός ανθρώπου, περνάει απο διάφορα ατελή στάδια, και παρά τις όποιες "τραγωδίες" στα υποσυστήματά της, γίνεται αρτιότερη και πιο ολοκληρωμένη σε βάθος χρόνου.

Έτσι λοιπόν καταλήγουμε στο συμπέρασμα (που κατέληξε και ο Βούδας, μαζί με το φιλοσοφικό "ρεύμα" που προηγήθηκε) οτι ναι υπάρχουν και άλλοι κόσμοι γύρω μας/μέσα μας/ και συμμετέχουμε σε αυτούς.

ps: τώρα που κολλάει το ζεν με τα παραπάνω είναι άλλη ιστορία :-p

ps2: τώρα είδα το ποστ του roriconfan, και σίγουρα η δική του πιο κοινωνιολογική προσέγγιση, είναι πιο κοντά σε αυτό που ρώτησες :-)

Edited by Lomar, 10 February 2009 - 23:29.


#297 roriconfan

roriconfan

    *Don't be like me*

  • Banned
  • 1,786 posts

Posted 13 February 2009 - 13:29

την ιδιότητα της ψύχης την έχουν μόνο εμείς οι άνθρωποι Η υπάρχει και σε άλλες μορφές ζωής?

είναι ο άνθρωπος το μόνο έμβυο ον το οποίο έχει ψυχη ή οχι?τα ζώα αφού πεθάνουν που πάνε?
γιατι πάνω σε αυτο ο ανθρωπος έχει βρεί την απόλυτη δικαιολογία:αφού μόνο εμείς έχουμε ψυχή αυτό μας δίνει το δικαίωμα να φερόμαστε όπως γουστάρουμε.αυτό ισχύει και για τον υπολοιπο φυσικό κόσμο.κάτι τέτοιο τελοσπάντων

άν ήξερα πως θα γινόταν τέτοιος χαμός δεν θα έλεγα τίποτα.
εμ odin δεν ξέρω πως να στο πω αυτό αλλά..

Spoiler:

I’m back… Και θα πω την γνώμη μου… Κράξτε ελεύθερα, δε πτοούμαι.

Λοιπόν, ψυχή και αν υπάρχει. Η ψυχή χοντρικά είναι (αν υπάρχει) κάτι το άυλο που επιβιώνει του θανάτου του σώματος και πάει … κάπου αλλού. Αυτό το «αλλού» μπορεί να είναι μια άλλη διάσταση (παράδεισος, κόλαση) ή παραμένει στον κόσμο μας και μπαίνει σε άλλο σώμα (μετενσάρκωση, μετεμψύχωση). Υπάρχει και η θεωρία που λέει ότι η ψυχή υπάρχει αλλά πεθαίνει μαζί με το σώμα, δηλαδή δεν είναι αθάνατη. Και υπάρχει και η θεωρία που λέει ότι δεν υπάρχει ψυχή και όλα είναι απλά φαντασιοπληξίες αμόρφωτων. Και για άλλη μια φορά, αν έχεις διαβάσει και ακούσει τόσα κουλά/χαζά όσα εγώ, τότε η απάντηση είναι ένας μέσος όρος όλων των υπολοίπων. Γιατί η απάντηση συνήθως κρύβεται κάπου στην μέση.

Λοιπόν, αρχικά η ψυχή είναι μια δικαιολογία για να το παίζουμε σπέσιαλ. Δεν θέλουνε πολλοί να παραδεχτούνε ότι είναι ισοδύναμοι με τα ζώα, οπότε κοτσάρουνε στην ανθρώπινη φύση διάφορα φομπιζού για να το παίζουνε ανώτεροι των ζώων. Οπότε, μόνο ο άνθρωπος έχει ψυχή και μόνο ο άνθρωπος είναι εγωιστικά σπέσιαλ στην πλάση.

Έπειτα η ψυχή είναι μέσο ελέγχου. Οι θρησκείες την χρησιμοποιούνε σαν δικαιολογία για να κρατάνε υπάκουους τους πιστούς τους. «Αν κάνεις όσα σου λέμε, θα ανταμειφθείς μεταθανάτια πηγαίνοντας στον παράδεισο ή βρίσκοντας την νιρβάνα. Αν δεν κάνεις ότι σου λέμε, θα τυραννιέσαι αιώνια στην κόλαση ή θα υποφέρεις με το κάρμα σου.» Με τον φόβο δηλαδή, κρατιέται ο κόσμος υποταγείς στην εκάστοτε εξουσία ή καθιερωμένη μορφή ηθικής. Και είναι και η βάση του πολιτισμού αυτό, καθώς δε θα υπήρχε πρόοδος αν ο καθένας δε φοβόταν την θρησκεία ή την εξουσία ή τον θάνατο και απλά, ξέρω εγώ, αυτοκτονούσε όταν τα έβρισκε σκούρα ή ζούσε μια ζωή μέσα στον φόνο και την κλεψιά και δε φοβόταν για τις επιπτώσεις των πράξεών του.

Και μετά η ψυχή είναι μέσο ελπίδας. Οι περισσότεροι άνθρωποι φοβούνται τον θάνατο. Με το να λες όμως ότι όταν πεθαίνεις δε σβήνεις αλλά πας κάπου αλλού όπου συνεχίζεις να υπάρχεις σαν ψυχή (παράδεισος, μετενσάρκωση, νιρβάνα) τότε αυτό καθησυχάζει τους ανθρώπους που υπό άλλες συνθήκες θα είχανε τρελαθεί από φόβο.

Οι παραπάνω λόγοι είναι δικαιολογίες που συμφέρει να λέμε ότι η ψυχή υπάρχει. Με αυτές τις πεποιθήσεις, σχηματίστηκε ο ανθρώπινος πολιτισμός μας. Παραμένουνε όμως απλά αυθυποβολές, που πιάνουνε ιδιαίτερα στους αμόρφωτους σαν μέσο ελέγχου, εκφοβισμού και καθησυχασμού. Φιλοσοφικά, αυτά είναι απλά εξαπάτηση και εκμετάλλευση καθώς με αυτές τις αφορμές δισεκατομμύρια ανθρώπων έχουνε αφιερώσει την ζωή τους στην στέρηση ή θυσιάσανε τα υπάρχοντά τους και την ίδια τους την ζωή (θρησκευτικοί πόλεμοι και φανατισμοί) για να στηρίξουνε την εκάστοτε θρησκεία ή εξουσία με την προϋπόθεση ότι θα ανταμειφθούνε ή δε θα τιμωρηθούνε αφού πεθάνουνε.

«Πρακτικά» σκεπτόμενοι όμως, κάθε ένας από τους παραπάνω λόγους αποτελεί και μέσο που καθορίζει την ανθρώπινη φύση.

Για παράδειγμα, η δικαιολογία ότι μόνο ο άνθρωπος έχει ψυχή, μακροσκοπικά μεταφράζεται σαν «είμαι άνθρωπος και όχι πάπια ή σκύλος». Δηλαδή σαν ένας πιο εγκεφαλικός τρόπος για ξεχωρίζουμε το είδος μας από τα υπόλοιπα οργανικά και φυτικά όντα στην πλάση. Η φράση «έχω ψυχή» είναι μια απλοποιημένη εκδοχή του «έχω αυτόν τον γενετικό κώδικα που μοιράζονται όλοι οι άνθρωποι του κόσμου».

Φυσικά αυτό δεν στέκει αν υπάρχει η πεποίθηση ότι και τα ζώα έχουνε ψυχή. Σε αυτήν την περίπτωση, είναι απλά μια απλοποιημένη εκδοχή οικολογίας και εξήγηση του κύκλου της ζωής. Δηλαδή το να λες ότι όλα τα ζωντανά όντα έχουνε ψυχή, είναι σαν να λες απλοποιημένα ότι η ζωή είναι συνώνυμο της ψυχής. Ή ότι η μετενσάρκωση είναι μια απλοποιημένη εξήγηση του πως το νεκρό σώμα λιώνει και γίνεται τροφή για άλλες μορφές ζωής και έτσι η ζωή συνεχίζεται μέσω άλλων πλασμάτων.

Επίσης υπάρχει η πεποίθηση ότι η ψυχή και η συνείδηση είναι συνώνυμα, δηλαδή ότι ο άνθρωπος έχει ψυχή γιατί σκέφτεται και στοχάζεται, ενώ τα ζώα δε το κάνουνε αρά δεν έχουν. Αυτήν είναι μια λανθασμένη άποψη, καθώς πολλά ζώα έχουνε νοημοσύνη και συναισθήματα ενώ αντιθέτως πολλοί άνθρωποι (σχεδόν εξολοκλήρου οι αμόρφωτοι και οι εκμεταλλευμένοι στο έπακρο) δεν έχουνε ούτε κριτική σκέψη αλλά ούτε συμπόνια.

Μια πιο υλιστική εικόνα είναι ότι η ψυχή είναι συνώνυμο της σκέψης. Δηλαδή ότι αφού σκεφτόμαστε, έχουμε κάτι που μας ξεχωρίζει από τα γελάδια, ας πούμε, που δεν φαίνεται να νοιάζονται για θέματα που δεν αφορούνε την επιβίωσή τους. Αυτή η υλιστική προσέγγιση ουσιαστικά λέει ότι όσο πιο πολύ στοχάζεσαι, τόσο πιο συνειδητός είσαι και έτσι τόσο πιο εύκολα ελέγχεις τα συναισθήματά σου ή έχεις καθαρό ήσυχο / χωρίς άσκοπες σκέψεις / μυαλό. Αυτό όμως φέρνει σαν συμπέρασμα ότι ο εγκέφαλος και οι χημικές του διεργασίες είναι απλά η ψυχή και ότι όταν κάποιος πεθαίνει, τότε πεθαίνει και η ψυχή του μαζί με το μυαλό. Αυτό όμως δεν είναι αλήθεια. Αυτό που πεθαίνει είναι η συνείδηση του σώματος. Οι πράξεις που έκανε ένας άνθρωπος ή ένα ζώο όσο ζούσε έχουνε αποτελέσματα που επηρεάζουνε τα υπόλοιπα όντα γύρω τους. Οπότε, εδώ πάμε στο ότι η αθανασία της ψυχής είναι η υστεροφημία. Δηλαδή η μετάδοση γνώσεων, εντυπώσεων ή και προσωπικής παρουσίας στα υπόλοιπα όντα. Για παράδειγμα, ο πρώτος άνθρωπος που ανακάλυψε τον τροχό δεν ξέρουμε ποιος είναι αλλά η γνώση του για τον τροχό μεταδόθηκε σε όλους τους υπόλοιπους και έτσι πλέον χάρη στην προσφορά του, ζει μέσα στο μυαλό όλων μας σαν γνώση. Ή ακόμα και ένας άνθρωπος που δε ανακάλυψε ή πρόσφερε κάτι καινούριο αλλά είχε μοναδική παρουσία, παραμένει στο μυαλό μας σαν προσωπικότητα κι αφού πεθαίνει (π.χ. οι νεκροί ηθοποιοί του παλιού Ελληνικού κινηματογράφου). Οπότε, το αν πηγαίνει κάποιος στον παράδεισο ή στην κόλαση εξαρτάται εδώ από το αν τον θυμούνται οι άνθρωποι θετικά ή αρνητικά (υστεροφημία). Στην περίπτωση δε που δεν θα τον θυμάται κανένας αφού πεθάνει, τότε είναι σαν να μην έζησε ποτέ, κάτι που για μερικούς είναι καλό (νιρβάνα, απαλλαγή από κάθε δεσμό με τον υλικό κόσμο) και για άλλους κακό (λησμονιά).

[FONT="]Στην τελική, ο άνθρωπος για εμένα δεν έχει ψυχή, όπως παραμυθένια την περιγράφουν οι θρησκείες. Έχει συνείδηση και στοχασμό, κάτι που υπό ορισμένες συνθήκες όλα τα ζώα μπορούνε να αποκτήσουνε και όλοι οι άνθρωποι μπορεί να χάσουνε (λόγω έλλειψης κριτικής σκέψης). Οπότε όχι, δεν έχει μόνο ο άνθρωπος «ψυχή» για εμένα.[/FONT]

#298 Lomar

Lomar

    survivor of Bananaization

  • Members
  • 4 posts

Posted 13 February 2009 - 13:52

δε θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο με τον roriconfan. παρόμοια είναι και η άποψη του Σιμόπουλου, πρώην διευθυντή του αστεροσκοπείου, όταν κλίθηκε σε εκπομπή (δε θυμάμαι ποια ήταν) της ετ1 για συζήτηση με σχετικό θέμα. θυμάμαι είχε καλεσμένους αστρολόγους, μάντεις, παπάδες και δε συμμαζεύεται, και ήταν ο μοναδικός που ξεχώριζε με τη νηφαλιότητά του. πιστεύω οτι ο μοναδικός λόγος που πήγε εκεί ήταν μήπως και αφυπνήσει κανέναν.

επίσης πάνω στην αναγκαιότητα των θρησκειών για την εξέλιξη της ανθρωπότητας, φυσικά και ήταν αναγκαία η ύπαρξη τέτοιου είδους κέντρων παιδείας, εξουσίας, πνευματικότητας, πλέον όμως δεδομένης της εξέλιξης της επιστήμης και της τεχνολογίας, όχι απλά είναι αχρείαστες, αλλά και οπισθοδρομικές.

φυσικά σέβομαι τους ειλικρινά θρησκευόμενους ανθρώπους, γιατί πολύ απλά δεν έχει σημασία αν ο σωτήρας τους (μωάμεθ, χρηστός, βούδας κτλ) υπήρξε ή όχι, αφού είχε τόσο βαθιά επίδραση στην ιστορία και στις πεποιθήσεις του κόσμου. Προσωπικό παράδειγμα: ο μορφέας απο το μάτριξ, ο akagi απο το ομόνυμο anime, ο Jack απο το fight club και τόσοι άλλοι, δεν υπήρξαν ποτέ, αλλά σίγουρα επηρέασαν πολύ περισσότερο τη ζωή μου απ'οτι ο τύπος στο κυλικείο του σχολείου μου που ήταν "αληθινός" και τον έτρωγα στη μάπα 6 χρόνια...

i hope you see my point.

#299 roriconfan

roriconfan

    *Don't be like me*

  • Banned
  • 1,786 posts

Posted 13 February 2009 - 14:29

[FONT="]Lomar, διαφωνώ καθέτως ότι οι θρησκείες είναι πλέον περιττές. Ποτέ δεν ήταν και ποτέ δε θα είναι. Γιατί αποτελούνε σκαλοπάτι στην πνευματική αφύπνιση των ανθρώπων. Από κάπου πρέπει ένας άνθρωπος να ξεκινάει να στοχάζεται και αυτό σίγουρα δεν είναι κάποιο επιστημονικό βιβλίο που πρέπει να έχεις τελειώσει πανεπιστήμιο για να καταλαβαίνεις.

Για παράδειγμα, τα Πόκεμον σαν ανιμέ δε μου αρέσουνε καθόλου αλλά δε μπορώ να αρνηθώ ότι χάρη σε αυτά τόσα παιδάκια ξεκινήσανε να ασχολούνται με παιχνίδια ή ανιμέ. Ή στην Ελλάδα το Elfen Lied που το βρήκα αηδία δε μπορώ να αρνηθώ ότι είναι ένα καλό πρώτο σοκ και hook για όσους ξεκινάνε να βλέπουνε ανιμε. Οπότε, ένα παρωχημένο πράγμα παραμένει σκαλοπάτι για να το ανεβούνε άλλοι, ακόμα κι αν σε εμάς πλέον φαίνεται χαζό και περιττό.

Φαντάσου ότι με την σημερινοί κατάσταση, η κριτική σκέψη ενός ανθρώπου εξελίσσεται κάπως έτσι:

-Εμπειρίες από την οικογένεια και το κοντινό περιβάλλον
-Σχολείο
-Εκκλησία
-Τηλεόραση
-Ιντερνετ
-Βιβλία, φόρουμ και γενικώς προσωπικό ψάξιμο

Εγώ προσωπικά δεν θέλω να έχω πλέον κανένα πάρε, δώσε με σχολεία, εκκλησίες και τηλεοπτικές σαχλαμάρες αλλά σίγουρα δε μπορώ να απαιτήσω την κατάργηση τους. Γιατί αν δεν βαρεθείς κάτι απλό, πως θα πας σε κάτι άλλο πιο περίπλοκο;[/FONT]

#300 Lomar

Lomar

    survivor of Bananaization

  • Members
  • 4 posts

Posted 13 February 2009 - 15:33

μα αυτό λέω και εγώ σε γενικές γραμμές, απλά πιστεύω οτι σιγά σιγά θα ξεπεραστούν τελείως, πλέον είμαστε σε ενα χρονικά κομβικό σημείο, όπου η θρησκεία λειτουργεί ακριβώς έτσι όπως το έθεσες, είναι δηλαδή το 1ο βήμα για το "ψάξιμο", μόνο που πλέον έχουμε το "κοινωνικό δικαίωμα" να το ξεπεράσουμε, χωρίς να μας κυνηγάνε με πυρσούς και δρεπάνια xD

για αυτό ανέφερα και το σεβασμό μου προς τα ειλικρινώς θρησκευόμενα άτομα, τα οποία σέβονται και τον αθεϊσμό των άλλων, δεν είναι δηλαδή άτομα τα οποία καθορίζουν το σωστό και το λάθοςτους με γνώμονα τις κατεστημμένες πεποιθήσεις (άσχετα αν πιστεύουν σε αυτές). καλά κάνουν και λειτουργούν έτσι όπως λειτουργούν και πιστεύουν αυτά που πιστεύουν. Για εμένα δεν έχει σημασία αν υπήρξε ή οχι ο Χριστός, αλλά αν κάποιοι το πιστεύουν, σεβόμενοι και τη δική μου μεριά, χωρίς αφορισμούς τότε μπορούμε να συμβιώσουμε χωρίς προβλήματα.

το πρόβλημα ξεκινάει, όταν λέει κάποιος μη-συνειδητοποιημένα "θρησκόληπτος": "είσαι αλλόθρησκος. δεν πιστεύεις στο σωτήρα μας. έχεις 5 διδακτορικά, αλλά για εμένα δεν θα δουλέψεις. άλλαξε θρησκεία (έστω και αν αυτό είναι καθαρά εικονικό-γαρνιτούρα δηλαδή για την προσωπικότητα κάποιου) και μετά ξαναστείλε βιογραφικό με το όνομα της θρησκεία μας πάνω-πάνω με κεφαλαία και bold, προκειμέμου να δείξεις την υποταγή σου σε αυτό που πιστεύουμε εμείς...".

ελπίζω να διευκρίνησα τη θέση μου :-)

ps: έκανα edit το τελευταίο παράδειγμα απο συγκεκριμένο σε πιο γενικευμένο, για να μη θεωρηθεί οτι αντιπαθώ συγκεκριμένα δόγματα.

ps2: προσωπικά είμαι κάθετος απέναντι σε κάθε δόγμα, ανεξαρτήτως υφής, προέλευσης, κατηγορίας :D

Edited by Lomar, 13 February 2009 - 15:39.