Ugh... διακρίνω δόγμα εδώ... δεν ξέρω κατά πόσο είσαι πρόθυμος να με ακούσεις, αλλά...
Δεν καταλαβαίνω που το διακρίνεις το δόγμα. Αν δεν ήμουν πρόθυμος να ακούσω δεν θα κάναμε κουβέντα τώρα. Πάμε λοιπόν
Σου ζητάω τώρα να μου πεις με το χέρι στην καρδιά, ποιο από τα δύο έργα τέχνης σε κάνει να νιώθεις περισσότερα. Ή, αν προτιμάς αυτή τη διατύπωση, ποιο απολαμβάνεις να κοιτάς περισσότερο.
Ανάλογα τη διάθεση μου. Προφανώς σε άλλες στιγμές και σε άλλη ψυχολογική κατάσταση θα διάλεγα την πρώτη αντί της δεύτερης εικόνας. Αν νομίζεις ότι παίζεις βρώμικα, σου βάζω 2 πιο ''ακραία'' παραδείγματα
Σαφώς το ένα δεν δείχνει να έχει συγκεκριμένο ή ούτε στο ελάχιστο αναγνωρίσημο θέμα, ενώ το άλλο έχει και μάλστα πιο ευκολοχώνευτο. Αυτό όμως δεν κάνει το ένα καλύτερο του άλλου, ούτε ακυρώνει το ότι και στα 2 υπάρχει τέχνη.
Αν ήταν να πάμε το ερώτημα σου λίγο πιο μακρυά, θα μπορούσαμε να κάνουμε ένα παραλληλισμό με τη μουσική. Έχεις ένα κομμάτι των The Beatles και ένα των Merzbow ή των World's end girlfriend. Το ένα είναι έτσι φτιαγμένο ώστε να σε κρατάει πάνω του περρισσότερη ώρα απο το άλλο και είναι πολύ πιο αναγνωρίσημο, δεν μπορεί όμως να ακυρώσει την ανάγκη και για διαφορετικούς ήχους, όπως η εικόνα της Yukino που πόσταρες (splendid choice by the way) δεν μπορεί να ακυρώσει την ανάγκη και για εικόνες σαν αυτή του Pollock (another splendid one).
Που το πάω. Καλούπια μπορείς να σπας ένα ή μερικά τη φορά. Και μόνο ένα αρκεί για να φτιάξεις κάτι το αντισυμβατικό και ενδιαφέρον. Όταν όμως επιχειρείς να σπάσεις όλα τα καλούπια, αυτό που απομένει είναι το χάος, και από το χάος δεν γίνεται να παράγεις τέχνη. Αν πιστεύεις το αντίθετο, σου προτείνω να επισκεφτείς την πιο κοντινή σου χωματερή, και να προσπαθήσεις να δεις αυτό που θα αντικρύσεις σαν έργο τέχνης.
Μπορώ όμως να χρησιμοποιήσω τη χωματερή και το τι υπάρχει εκεί ως τέχνη. Το έχουν κάνει άλλωστε ήδη αρκετοί, με πρώτο και καλύτερο τον Πικάσσο. Τώρα πια στις μέρες μας λέγεται trash art. Ναι, θα μπορούσα αν κάποιος δημιουργούσε μια χωματερή να το δεχτώ ως τέχνη. Το αν θα μου άρεσε ή όχι, είναι άλλο θέμα.
Πάντως, ταπεινή μου εντύπωση, οι περρισσότερες δημιουργίες που έχουν μείνει στην ιστορία είχαν ως βάση κάποιο χάος, είτε προσωπικό είτε πολιτικοινωνικό, κτλ.
Κανείς ποτέ δεν μπόρεσε να σπάσει όλα τα καλούπια σίγουρα. Αλλωστε, όπως είπες και εσύ, ακόμη και αυτοί που σπάνε τα καλούπια ουσιαστικά δημιουργούν νέα δικά τους. Όμως και μόνο η προσπάθεια αποδίδει εξαιρετικά ενδιαφέροντα πράγματα. Και τουλάχιστον μιλώντας προσωπικά, έχω μέσα σε αυτά και τα έργα του Pollock, και του Warhol, της Barbara Kruger, κτλ.
Και πάμε για τα hard stuff
Μα πώς μπορεί να σε κάνει να νιώσεις κάτι (οτιδήποτε) ένα έργο που δεν προσπαθεί καν να είναι κάτι το συγκεκριμένο; Τί νιώθεις όταν κοιτάς το ταβάνι του σπιτιού σου; Τί νιώθεις όταν κοιτάς το άσπρο περιθώριο στις σελίδες των βιβλίων που διαβάζεις; Τί νιώθεις όταν ακούς τον ήχο από το ανεμιστηράκι του υπολογιστή σου;
Μια συμβουλή: άρχισε να ακού και να βλέπεις και να σκέφτεσαι λιγότερο το πώς. Ακόμη και τόσο κοινοί ήχοι και εικόνες είναι πολύ κομμάτι της ζωής μας και θέλοντας και μη μας δημιουργούν συναισθήματα. Δεν είναι κάτι που περιγράφεται, ούτε χρειάζεται ειδικές ικανότητες να το κατανοήσεις. Λιγότερες παρωπίδες (ναι, γίνομαι κλισέ) χρειάζεται...
Θα γίνω σκληρός. Πέφτεις θύμα, red pyramid. Πέφτεις θύμα, εσύ και πολλοί άλλοι, του καλού promotion. Ναι, promotion. Αυτός ο μουτζουρωμένος καμβάς αποκαλείται έργο τέχνης επειδή τον μουτζούρωσε κάποιος κύριος Pollock, ο οποίος ήταν απόφοιτος σχολής καλών τεχνών, κι ενώ μπορούσε να χρησιμοποιήσει τις γνώσεις και το ταλέντο του στην υλοποίηση μιας συγκεκριμένης ιδέας, προτίμησε να σαχλαμαρίζει με τα πινέλα όπως ένα νήπιο που του έχεις δώσει LSD. Wow, φοβερή τέχνη... της δώσαμε και τον ψαγμένο τίτλο "abstract expressionism" και τα κάναμε τα λεφτά μας.
Όλοι είμαστε και ηθελημένα ''θύματα promotion Kenny. Και εσύ ο ίδιος και εγώ. Αν δεν σου είχαν δώσει ή δεν είχες ακούσει απο τρίτους για τους Led Zepellin, πάω το νεφρό μου στοίχημα ότι δεν είχαν ούτε 1% πιθανότητες να σε συγκηνίσουν έτσι. Αλήθεια, ποιος απο τους γείτονες του Μπετόβεν, που δεν είχε δεχτεί αυτό το κατακλυσμό απο τη μουσική του γείτονα του και δεν άκουγε απο μικρός αυτό το όνομα, θεωρούσαι τον Μπετόβεν απο τους πιο αξιόλογυς συνθέτες στην ιστορία της ανθρωπότητας?
Καλώς ή κακώς, σε όλα τα πράγματα, το promotion (που κακώς έχει παρεξηγηθεί και μειωθεί στο ότι είναι απλά αυτό που κάνουν οι εταιρίες για να γίνουν γνωστοί οι καλλιτέχνες τους) έχει το βασικό ρόλο. Είτε γίνετε απο το σχολείο, απο το κολλητό, απο τη πρώτη πολυεθνική, κτλ.
Ο Pollock πάντως, θέλοντας ο ίδιος, πειραματίστηκε, ξέροντας ότι τότε θα τον βρίζανε όλοι για την υλοποίηση της ιδέας του. Αμφιβάλλω αν έστω 1/10 απο όσους τον κατακρίνουν θα είχε τα ανάλογα κότσια.
Αν εγώ ο ταπεινός και άγνωστος στους καλλιτεχνικούς κύκλους Λευτέρης κάνω έναν τέτοιο πίνακα, κανείς δεν θα με πάρει στα σοβαρά. Ίσως πεις ότι αυτό θα συμβεί επειδή ο Pollock με πρόλαβε. Αμφιβάλλω. Την ίδια αντιμετώπιση θα έχω έτσι κι αλλιώς. Απλά, τις δικιές μου μουτζούρες θα τις αποδώσουν στην ανικανότητά μου να ζωγραφίσω κάτι καλό, ενώ οι μουτζούρες του Pollock τους προβληματίζουν, και τις αποδίδουν "στον ταραγμένο του ψυχισμό που τον οδήγησε να εκφραστεί άναρχα, πετώντας χρώμα στον καμβά με μίσος..." και τρίχες κατσαρές. At the end of the day, μουτζούρα είναι και το ένα, μουτζούρα είναι και το άλλο. Είναι απολύτως ισάξια.
Το ίδιο γίνεται και με το κάθε παλικάρι/κοπελιά που κάνει πίνακες με πολύ καλύτερη τεχνική απο αυτούς του Ντα Βίνσι, ή που έχει σχέδιο κατά πολύ καλύτερο απο της Kori Yuki ή της Mitsuhazu Mihara. Καλώς ή κακώς, τις πιο πολλές φορές, it all comes down to being the first one, or have more luck than the devil himself. Είτε κάνεις κάτι στο στυλ του Pollock, είτε του Νταλί, κτλ.
Οι ίδιοι άνθρωποι θα υποτιμήσουν την εικόνα της Yukino, λέγοντας ότι είναι ένα πολύ συμβατικό και κοιτότυπο έργο. Και πως να μην το πουν αφού το δημιούργησε κάποιος άγνωστος (για του λόγου το αληθές, είναι ανώνυμο fanart που βρήκα σε ένα imageboard). Με συγχωρείτε, κύριοι Γνώστες Της Τέχνης , αλλά αυτή η ανώνυμη εικόνα με κάνει να αισθάνομαι απείρως περισσότερα πράγματα από τη μουτζούρα του Pollock. Όπως επίσης η Συννεφιασμένη Κυριακή του "λαϊκού" Τσιτσάνη μου λέει απείρως περισσότερα από το 4'33'' του "avant-garde" John Cage.
Λυπάμαι, αλλά και τα 2 στρατόπεδα το ίδιο κενά μου φαίνονται. Οι μέν υποτιμούν τους δε επειδή ζητάναι διαφορετικά πράγματα. Δεν δέχομαι να διαλέξω πλευρά. Το ίδιο σημαντική θεωρώ την εικόνα που έδωσες (την οποία πραγματικά λατρεύω) με την εικόνα του Pollock, τα πειράματα των Neurosis με τη μουσική των Pink Floyd, και πάει λέγοντας. Χωρίς το ένα, χάνει την αξία του το άλλο και είναι σαν να λείπει κομμάτι απο το όλο παζλ που λέγεται τέχνη. Τουλάχιστον έτσι το βλέπω εγώ.
Θα έλεγα και άλλα, αλλά τα δάχτυλα μου μου λένε να χαλρώσουν λίγο. Αν είναι και δωθεί απάντηση, ίσως απαντήσω αργότερα
Edited by red pyramid, 26 May 2008 - 17:42.