Ήταν απλά θέμα χρόνου να κάνω ένα αφιέρωμα στην αγαπημένη μου Γιαπωνέζα καλλιτέχνιδα, που δεν είναι άλλη από την Ayumi Hamasaki, κάτι που είναι μάλλον αυτονόητο από το όνομα και το αβαταρ μου. Θα καλύψω κάποια βασικά βιογραφικά της στοιχεία, την ιστορία της καριέρας της και κάποια δείγματα της δουλειάς της. Έτσι ώστε το θέμα τούτο να αποτελέσει ένα σημείο εκκίνησης και αναφοράς για τον αναγνώστη του φόρουμ που κάνει τα πρώτα του βήματα στην πώρωση που ακούει στο όνομα Ayumi Hamasaki.

Η Ayu γεννήθηκε στην Fukuoka της Ιαπωνίας στης 2 Οκτωβρίου 1978. H οικογενειακή της κατάσταση μάλλον δεν ήταν η καλύτερη δυνατή, μια που ο πατέρας της τους εγκατέλειψε όταν αυτή ήταν 5 χρονών. Ανατράφηκε πρακτικά από την γιαγιά της, μια που η μητέρα της έλειπε σχεδόν πάντα από το σπίτι για να βγάλει τα προς το ζην. Η ανατροφή της ήταν μοντέρνα και απελευθερωμένη ειδικά για τα Ιαπωνικά δεδομένα. Η μητέρα της πίστευε ότι η κόρη της έπρεπε να βρίσκεται σε θέση να τα βγάλει πέρα με της δυσκολίες της ζωής μόνη της χωρίς καμιά βοήθεια, ιδιαίτερα από τους άνδρες. Ένα από τα αποτελέσματα της ανατροφής της ήταν να είναι ρέμπελος στο σχολείο με τις σούπερ κοντές φούστες και τα βαμμένα μαλλιά της, κάτι που οδήγησε σε κάκιστες σχέσεις με τους καθηγητές της και το εκπαιδευτικό σύστημα γενικότερα. Ενώ πήγε σε ειδικό καλλιτεχνικό σχολείο στο Τόκιο, το παράτησε όταν ήταν 15 χρονών στέλνοντας ένα fax στο διευθυντή του καλλιτεχνικού λυκείου της με την λέξη «Παραιτούμαι» πάνω.
Εκείνα τα χρόνια η Ayu ασχολούνταν με το μοντελινγκ ξεκινώντας από το SOS Talent Agency και καταλήγοντας στη Sun Music για να γίνει ηθοποιός, επειδή οι μάνατζερ της πίστευαν ότι ήταν πολύ κοντή για να τα καταφέρει ως μοντέλο. Έπαιξε μικρούς ρόλους σε b-movies και σε τηλεοπτικά δράματα δεύτερης διαλογής. Η Ayu θεωρεί εκείνα τα χρόνια τα χειρότερα της ζωής της, και δήλωνε απογοητευμένη με την show bizz. Περνούσε τα βραδιά της σε ολονύκτια party στα clubs της Shibuya. Σε ένα από αυτά τα club γνώρισε ένα βράδυ τον Max Matsuura πρόεδρο της δισκογραφικής εταιρίας Avex Trax. Η δεύτερη συνάντηση τους ήταν όμως η κρίσιμη, όταν ο Max πέτυχε την Ayu τυχαία σε καραοκε club να τραγουδάει. Τότε αποφάσισε να την κάνει τραγουδίστρια. Στην αρχή η Ayu αρνήθηκε, αλλά μετά από λίγο καιρό ενέδωσε. Ο Max είχε αρκετά προβλήματα με την ατίθαση φύση της Ayu στην αρχή και την έστειλε για μαθήματα ορθοφωνίας στην Νέα Υόρκη. Η Ayu μετέπειτα δήλωσε ότι ήταν ότι χρειαζόταν και τότε αποφάσισε να πάρει το τραγούδι στα σοβαρά. Στα γράμματα που έστελνε με τις εντυπώσεις της και τις εμπειρίες της στην Νέα Υόρκη, ο Max παρατήρησε ότι η Ayu ήταν προικισμένη με συγγραφικού επιπέδου ταλέντο και ποιητική έκφραση στο να αποτυπώνει τα αισθήματα της στο χαρτί, και της πρότεινε να γράφει αυτή τους στίχους για τα τραγούδια της. Αργότερα έδειξε ταλέντο και στο γράψιμο μουσικής εκτός των στίχων, κάτι που το εφάρμοσε στα μετέπειτα album της όπου γράφει κάποια από τα τραγούδια με το ψευδώνυμο CREA. Το πρώτο επίσημο single της με παραγωγό τον Matsuura ήταν το Poker Face το 1998…

Το single αυτό έφτασε στο #22 στα Orikon Charts και πούλησε 43000 αντίτυπα. Αργότερα το τρίτο της single της Trust μπήκε στο Top 10. Η Ayumi άρχισε να γίνεται γνωστή. Το 1999 έβγαλε τον πρώτο της δίσκο με τίτλο A song for XX ο οποίος έφτασε στο #1 των album charts και έγινε double-platinum. The rest is history…
Πρώτα θα παραθέσω μερικά νούμερα και ρεκόρ που πέτυχε η Ayu με τους δίσκους της, και μετά θα αναλύσω μερικά από τα σημαντικότερα σημεία της καριέρας της.
Μέχρι τώρα έχει πουλήσει πάνω από 46 εκατομμύρια δίσκους η singles, και έχει βγάλει συνολικά 8 maxi-albums, 1 mini-album, 2 compilation albums, 40 singles, και αρκετά trance remix albums. Είναι η γυναικά σόλο καλλιτέχνης με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία της Ιαπωνίας. Η Hamasaki είναι η πρώτη καλλιτέχνιδα στην ιστορία της Ιαπωνίας που έχει 27 #1 singles και 38 singles στο Top 10 στα Oricon charts. Τα τελευταία 15 singles έχουν όλα πάει σερί στο #1, και δεν υπάρχει άλλος καλλιτέχνης στην Ιαπωνία που να έχει 8 original album του να φτάσουν στο #1 των album charts.
Year -- Album Title --Japan Chart positions
-----------------------------------------------------
1999 -- A Song For XX--1
1999 -- Love Appears -- 1
2000 -- Duty -- 1
2001 -- A Best -- 1
2002 -- I am... -- 1
2002 -- Rainbow -- 1
2003 -- A Ballads -- 1
2003 -- Memorial address -- 1
2004 -- My Story -- 1
2006 -- (miss)understood -- 1
2007 -- Secret -- 1
Η Ayumi είχε τεραστία απήχηση στις γυναίκες. Αυτό ήταν επειδή οι γυναίκες τις Ιαπωνίας ένιωθαν ότι τα τραγούδια της Ayu αφορούσαν ιστορίες και εμπειρίες της δικιάς τους ζωής και ένιωθαν ότι μπορούσαν να ταυτοποιήθουν με την ιδία την Ayu. Επίσης ο επαναστατικός της χαρακτήρας και το γεγονός ότι πολύ γρήγορα απόκτησε τον πλήρη έλεγχο της καριέρας της από τα τραγούδια της μέχρι και τα ρούχα της, τις χορογραφίες της, και τα σκηνικά των ζωντανών της εμφανίσεων. Το γεγονός ότι ήταν η ιδία αφεντικό του εαυτού της, την έκανε πρότυπο για εκατομμύρια Γιαπωνέζες από 15 μέχρι 50 χρονών. Αρχικά έμπνεε τον φόβο στους παραδοσιακούς άντρες φαν της Ιαπωνίας για τους οποίους το πρότυπο μιας τραγουδίστριας ήταν το υπάκουο χαριτωμένο Lolita-esque στυλ των Morning Musume.Αργότερα όμως κερδίσθηκαν από το αδιαμφισβήτητο επίπεδο των τραγουδιών της Ayu και το μουσικό της στυλ. Είναι γεγονός ότι είναι πολύ δύσκολο να βάλεις μια ταμπέλα στο είδος μουσικής που βγάζει η Ayumi. Ανάλογα με τα κέφια της μπορεί να βγάλει τραγούδια, pop, rock, alternative, trance, κτλ. Η ιδία η Ayu πάντα δήλωνε ότι από τα αγαπημένα της συγκροτήματα ήταν οι Led Zeppelin.

Μεγάλη έκταση πηρέ από τα γιαπωνέζικα media η αντιπαλότητα της με την άλλη ντίβα της Ιαπωνικής σκηνής, Utada Hikaru. Αυτή η ένταση κορυφώθηκε το 2001 όταν η Avex Trax επίσπευσε το release date του A Best έτσι ώστε να συνπεσει με το καινούριο album της Utada Hikaru, κάτι που εξόργισε την Ayu και οδήγησε σε σχεδόν ολική ρήξη με την εταιρία. Η ίδια έχει δηλώσει ότι ουδέποτε είχε πρόβλημα με την Hikaru η οποία ούτως άλλως έβγαζε διαφορετικό στυλ μουσικής από το δικό της. Ενοχλημένη από την στάση των media που τροφοδοτούσαν αυτή την "εχθρα" μεταξύ των 2 τραγουδιστριών, έχει αρνηθει να παραλάβει έστω και ένα από τα βραβεία που της έχουν δώσει από τότε.
Η απήχηση που είχε η Hamasaki στις γυναίκες σήμανε και πολλά συμβόλαια με εταιρίες στο χώρο της μόδας, με αποτέλεσμα να θεωρείται η Ayumi το κατεξοχήν Fashion Symbol της Ιαπωνίας, και αλλάζει τις κομμώσεις της και το στυλ της γενικότερα ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Το φαινόμενο είναι ότι ανάλογα πρατουν και οι νεαρές γυναίκες στην Ιαπωνία, με αποτέλεσμα η Ayumi να καθοδηγεί μόνη της τα fashion trends της Ιαπωνίας. Τελευταία της rival σε επίπεδο μουσικής και μόδας είναι η Kumi Koda η οποία είχε αποτύχει σε audition για να μπει στις Morning Musume. Πολλοί φανς της Ayu αποκαλούν την Koda "The Official slut demon of Japan". Αξιοπρόσεκτο είναι ότι η Ayumi ποτέ δεν χρησιμοποίησε τακτικές γδυσίματος για να πουλήσει το image της. Το μονό που υπάρχει είναι οι bikini φωτογραφίες της από τα εφηβικά της χρόνια που ήταν μοντέλο μαγιό.

Αυτό που είναι επίσης εμφανές είναι η μουσική ωρίμανση της Hamasaki. Είναι σε τέτοιο βαθμό που τα πρώτα της single σε σχέση με τα τελευταία είναι σαν να πρόκειται για διαφορετικούς καλλιτέχνες. Η αλλαγή άρχισε με το Rainbow όπου η Hamasaki άρχισε να επιδεικνύει το ταλέντο της και ως συνθέτρια, και εδραιώθηκε με το Memorial Address και τα μετέπειτα albums που ακολούθησαν όπου και η ιδία η φωνή της έχει αλλάξει και βαθύνει, απομακρύνοντας από τα γιαπωνέζικα πρότυπα. Αυτό δυσαρέστησε κάποιους στην Ιαπωνία, αλλά ανέβασε σε μεγάλο βαθμό την δημοτικότητα της εκτός Ιαπωνίας, και τράβηξε την προσοχή και του δυτικού κόσμου.
Τα τελευταία 3 της άλμπουμ My Story, (Miss)understood, Secret θεωρούνται τα πιο ώριμα της, με έντονες rock επιρροές, και έχουν δεχτεί πολλές άριστες κριτικές. Το τελευταίο της άλμπουμ είναι το Secret το οποίο κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο και έχει δεχτεί πολύ καλές κριτικές αν και δεν το έχω ακούσει προσωπικά. Οι πωλήσεις του είναι μέχρι τώρα μικρότερες από τις αναμενόμενες αλλά αυτό έχει να κάνει με την γενική κρίση που περνάει η αγορά μουσικής γενικότερα σε συνδυασμό με ότι το album είχε διαρρεύσει στο internet μια εβδομάδα πριν φτάσει στα μαγαζιά. Πάντως στις πρώτες εβδομάδες της κυκλοφορίας του έχει φτάσει τα 660,000 αντίτυπα στην Ιαπωνία νούμερο απλησίαστο για πολλούς. Είναι επίσης το album της Hamasaki με τις καλύτερες διεθνείς πωλήσεις, χτυπώντας πρώτες θέσεις σε Κίνα, Ταιβάν, Hong Kong, Ταϊλανδή…
Η Ayumi Hamasaki είναι η ΑΥΤΟΚΡΑΤΕΙΡΑ της J-POP



Εγώ σαν Έλληνας έγινα φαν της Ayumi με τον κλασικό τρόπο. Έβλεπα ανιμε, μου άρεσαν αρκετά από τα opening και closing themes των αγαπημένων μου σειρών, και έβαλα στο Google τον όρο "jpop". Ποιανής το όνομα εμφανίστηκε από τα πρώτα πρώτα? Στην αρχή δεν με ενθουσίασε, αλλά μια μέρα αγόρασα από την China Town στο Λονδίνο το DVD με το πρωτοχρονιάτικο της live του 2005, και από τότε κόλλησα…
Για μένα τα καλύτερα της άλμπουμ από αυτά που έχω ακούσει μέχρι τώρα είναι τα My Story και (Miss)understood. Όσο για τραγούδια, μερικά από τα αγαπημένα μου είναι τα εξής:
Πρώιμη περίοδος
- A song for XX
- Trust
- Depend on you
- Boys and girls
- Trauma
- End Roll
- Appears
- M
- Who
Ώριμη περίοδος
- Rainbow
- About you
- Game
- Moments
- Carols
- Inspire
- Step you
- Is this love
- Fairyland
- Alterna
- Criminal
Τέλος, παραθετω μερικα χαρακτηριστικα της video clips:
Step You
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=w26TUGog15M[/youtube]
Game
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tJdivaLjwH0[/youtube]
Criminal (AMV)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6GgpRRMoa0k[/youtube]
Carols
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FJ48L1Fq1V8[/youtube]
Fairyland
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zfY49_JHphU[/youtube]
Because Of You Live
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Un8ENqZlOhI[/youtube]




