~Μπορεί να υπάρχουν λάθη, διαβάστε με δικό σας ρίσκο!~
Μιας και που το ανέφερε ο Takayama ας κάνουμε ένα "εγκυκλοπαιδικό" θέμα για το πως τελικά γίνεται η παραγωγή ενός anime μέσα από το production committee σύστημα.
Πάντοτε στο τέλος ενός opening βλέπουμε ότι κάποιο committee έχει κάνει την παραγωγή της σειράς. Συνήθως έχει το όνομα του anime και την λέξη committee ή την λέξη project. Το συγκεκριμένο σύστημα ξεκίνησε την δεκαετία του 80 αλλά κυριάρχησε τα τελευταία 15-20 χρόνια. Το Akira ήταν το πρώτο anime που δημιουργήθηκε με το συγκεκριμένο σύστημα, το Captain Taylor ήταν το πρώτο tv series ενώ το Evangelion ήταν αυτό που το έφερε στο προσκήνιο σαν εναλλακτικό τρόπο χρηματοδότησης (το έκανε γνωστό ντε!). Στις αρχές του 2000 και μετά από την μεγάλη ύφεση στην οικονομία της Ιαπωνίας (Lost Decade), οι τηλεοπτικοί σταθμοί άρχισαν να παράγουν δικά τους live action τηλεοπτικά προγράμματα σε μία προσπάθεια να μειώσουν τα κόστη. Έτσι οι εταιρείες παραγωγής anime άρχισαν να χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο σύστημα ώστε να μπορούν να βγάζουν χρήματα από το merchandise κι όχι από την ίδια τη σειρά.
Από την λέξη committee νομίζω καθένας καταλαβαίνει το βασικό concept πίσω από αυτό το σύστημα. Στην ουσία πολύ πριν αρχίσει η παραγωγή ενός anime σχηματίζεται μια business οντότητα που αποτελείται από διάφορες επιχειρήσεις που σκοπεύουν να βγάλουν κέρδος από μια σειρά. Η παραπάνω οντότητα σχηματίζεται έτσι ώστε να μοιραστεί το κόστος δημιουργίας της σειράς αλλά και οι ζημιές στην περίπτωση που δεν πιάσει. Φυσικά αν κάνει επιτυχία θα υπάρχει και ο ανάλογος διαμοιρασμός κερδών.
Έτσι πλέον σε μια σειρά δεν είναι μέσα το animation studio, ο τηλεοπτικός σταθμός και π.χ. η εταιρεία που εκδίδει το manga αν πρόκειται για adaptation. Οι συνήθεις ύποπτοι είναι διαφημιστικές, τηλεοπτικοί σταθμοί, εταιρείες dvd production, δισκογραφικές, εκδοτικές, εταιρείες παιχνιδιών και merchandise, εταιρείες videogame, εταιρείες διαχείρισης δικαιωμάτων, εταιρείες διανομής κλπ κλπ κλπ. Από εκεί και πέρα μπορούν να είναι οποιοσδήποτε άλλος που μπορεί να θέλει product placement μέσα στην σειρά ή μπορεί να θέλει να χρησιμοποιήσει την σειρά στα προϊόντα του.
Αν και κάπως παρωχημένο σύστημα, μιας και που πλέον στην δημιουργία μιας σειράς μπορεί να επέμβει ο οποιοσδήποτε εμπλέκεται στο committee, είναι η defactο λύση και "φέρνει" αποτελέσματα. Σύμφωνα με το ann φέτος τα έσοδα της βιομηχανίας ήταν 18,2 δις $, αν θυμάμαι καλά περισσότερα από κάθε άλλη φορά. Βέβαια σύμφωνα με τον σκηνοθέτη του Gundam Wing, Shinji Takamatsu, πολύ λίγες σειρές βγάζουν τελικά τα λεφτά τους. Επειδή το animation studio δεν είναι ο μόνος που βάζει λεφτά στην δημιουργία μιας σειράς (συνήθως είναι πιο κάτω από άλλες εταιρείες) ή μπορεί απλά να του έχει δοθεί ένα budget από το committee χωρίς στην ουσία να συμμετέχει, αυτό οδηγεί σε χαμηλούς μισθούς των animators ή και δημιουργία του in between animation σε τρίτες χώρες όπως Κίνα, Ν. Κορέα για μείωση του κόστους. Θα μου πεις σε ποια βιομηχανία η χαμαλο-δουλεία πληρώνεται καλά αλλά τεσπά.
Soooo, ποια είναι η γνώμη σας; Α και δεν θέλω να ακούσω ότι παλιά τα anime ήταν καλύτερα κλπ κλπ κλπ Το θέμα είναι συγκεκριμένο!
Λε λινκζ στα όποια βασίστηκαν οι παραπάνω αράδες
https://en.wikipedia.org/wiki/Lost_Decade_(Japan)
http://www.someanithing.com/sales-faqguide
http://goboiano.com/heres-money-actually-made-anime/
http://www.animenewsnetwork.com/feature/2012-03-05
https://blog.sakugabooru.com/2017/05/02/what-is-an-animes-production-committee/
http://www.anime-now.com/entry/2017/04/05/230007